Kunden, kundedata, ledelsen, medarbejderne og økonomi/it er i alle vigtige områder i arbejdet med kundedata. Svarene fra en undersøgelse blandt SMV’erne viser desværre, at en stor del af virksomhederne mangler en sammenhængende strategi i deres arbejde med kundedata. Ledelsen er det område, som har den højeste gennemsnitsscore, mens økonomi/it har den laveste. Scorerne inden for hvert område indikerer tydeligt den manglende sammenhæng i deres kundedata strategi.

509 SMV’er er blevet telefoninterviewet vedr. deres arbejde med kundedata. De er alle blevet stillet 21 spørgsmål fordelt over fem områder:

  • Kunden
  • Kundedata
  • Ledelsen
  • Medarbejderne
  • Økonomi/it

Link: Klik her for at downloade hele analysen

Resultaterne fra undersøgelsen er på mange måder interessante, fordi den viser, at SMV’erne gerne vil arbejde aktiv med kundedata. Udfordringen er midlertidigt, at få SMV’ere er i stand til at skabe sammenhæng i deres arbejde med kundedata. Her er de overordnede findings indenfor hver af de fem områder:

509 virskomheders gennemsnits score indenfor de 5 områder i arbejdet med kundedata

KUNDEN: Virksomhederne har styr på GDPR-reglerne, men er ikke gode til at indsamle kundedata
Hele 75 pct. af virksomhederne er i høj grad eller helt enige i, at de har styr på de gældende GDPR-regler. Her er der en tendens til, at større virksomheder mener, at de har bedre styr på GDPR-reglerne. Selvom virksomhederne generelt angiver, at de har styr på GDPR, mener de ikke, at de er gode til at indsamle kundedata. Blot 28 pct. angiver, at de i høj grad er enige eller helt enige i, at de er gode til at indsamle kundedata.

KUNDEDATA: Virksomhederne kender deres kunder, men anvender ikke kundedata til at udvikle nye produkter og services
Der er hele 69 pct. af virksomhederne, som er i høj grad eller helt enige i, at de ved, hvordan deres kunder eller kunders kunder anvender deres produkter. 68 pct. er ligeledes i høj grad eller helt enige i, at de ved præcist, hvilke kunder de henholdsvis taber eller tjener penge på. Her er der ligeledes en tendens til, at større virksomheder i højere grad er enige. Der er derimod blot 17 pct. af virksomhederne, som angiver, at de i høj grad er enige eller helt enige i, at de anvender kundedata til at udvikle nye produkter og services.

LEDELSEN: Kundedata skaber konkurrencemæssige fordele, men er ikke forbundet med virksomhedernes forretningsstrategi og -mål
Knap halvdelen (49 pct.) af virksomhederne angiver, at de i høj grad eller er helt enige i, at indsigter fra kundedata skaber konkurrencemæssige fordele for virksomheden. Her er det igen særligt store virksomheder og handelsvirksomheder, som i høj grad eller er helt enige i netop dette. Det er til trods for, at der blot er 30 pct. af virksomhederne, som er i høj grad eller helt enige i, at de har en sammenhæng mellem kundedatainitiativer og deres forretningsstrategi og -mål.

MEDARBEJDERNE: Der er adgang til kundedata i virksomhederne, men der er ikke fokus på at tiltrække og udvikle datakompetencer
55 pct. af virksomheder angiver, at de i høj grad eller er helt enige i, at der er nem adgang til at anvende kundedata i det daglige arbejde i virksomheden. Med en andel på 71 pct. for samme er særligt mellemstore virksomheder enige i netop dette. Til trods for nem adgang til kundedata, så har virksomhederne ikke fokus på at tiltrække og udvikle medarbejdere med datakompetencer. Det er der blot 14 pct. af virksomhederne, som er i høj grad eller helt enige i.

ØKONOMI/IT: Der er hverken afsat økonomi eller lagt en investeringsplan til hhv. at gennemføre kundedataeksperimenter eller indfrielse af digitale initiativer
29 pct. er i høj grad eller helt enige i, at de har afsat økonomi til at gennemføre løbende eksperimenter med ny teknologi på data/kundedata. Blot 25 pct. der er i høj grad eller helt enige i, at de har en investeringsplan, der er målrettet indfrielse af deres digitale initiativer. Her er der store forskelle alt efter virksomhedsstørrelsen, hvor større virksomheder i højere grad tilkendegiver, at de har en investeringsplan end de mindre virksomheder.

Link: Klik her for at downloade hele analysen 

Sådan finder du nye kunder
Effektiv og relevant salg af varer eller tjenesteydelser kræver kort sagt, indsigt og forståelse af kunderne. Kom med på dette arrangement og lær, hvordan du finder ud af hvem dine kunder er gennem segmentering, databerigelse og analyse. Derfor holder vi seminar, hvor du lærer hvordan du får nye kunder gennem bedre kendskab til egen kunder.

Seminaret afholdes onsdag d. 6. april i Aarhus og d. 7. april i København.

-> Klik her for at læse mere om seminaret og tilmeld dig gratis

Kom i gang med at bruge kundedata og download vores rapporter

Udfyld nedenstående felter, og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du får adgang til vores downloads med det samme og tilsendt seneste nyt om events og downloads løbende, så du kan komme i gang med at udnytte dine kundedata til vækst.

Nyheder

Hold dig opdateret om seneste nyt i projektet, så du kan komme i gang med at udnytte din virksomheds egne kundedata- og viden.

Events

Få kompetencer til, at udnytte din virksomheds egne kundedata- og viden via vores webinarer, seminarer og konferencer.

Downloads

Få unik viden gennem vores analyser og værktøjer til, at udnytte potentialet for brugen af kundedata i din virksomhed.