Anvendelsen af data sikrer, at GA Toys A/S er relevante, har større hit-rate og ikke ulejliger kunderne unødvendigt, siger direktør Henrik Pedersen.

Af Kasper Hornbeck

I en 3.000 kvm. stor bygning i Kastrup finder man et lager, et kontor og de godt og vel 20 medarbejdere, der udgør GA Toys A/S. Virksomheden har siden 1992 solgt legetøj til børn i alle aldre gennem et bredt udvalg af forhandlere fra supermarkeder over boghandlere til webshops og lufthavnsbutikker. I løbet af de senere år er data blevet en nøglespiller, når det gælder om at fastholde, udbygge og tiltrække nye kunder, lyder det fra virksomhedens direktør, Henrik Pedersen.

Direktør Henrik Pedersen, GA Toys A/S
Hvorfor bruger I data?

– Vi ville være blinde som muldvarpe uden data. Det er det korteste og mest nøjagtige svar på det spørgsmål.

Hvilke data-system gør I brug af?

– Vi arbejder med et specifikt system, der hedder Business Intelligence, som er udviklet af en dansk leverandør, der hedder NORRIQ. Et vidensbaseret system, der bl.a. kan give os indsigt i regionale forskelle, i forskelle mellem kunder, hvilke varer, der sælges flest af, hvilke varer, der sælges hurtigt, hvilke kunder, der bestiller hyppigst, og hvordan de bestiller osv, osv. 

Hvordan styrker det jeres forretning?

– Det styrker vores relevans. Én af de helt store ting i disse år er jo, at skal vi ulejlige kunden – så skal det som minimum være med noget, der har en direkte relevans for dem. Det kan vi sikre med Business Intelligence, for så ved vi eksempelvis, hvilke varer, de har interesse i, inden vi kommer ud. Så i stedet for at præsentere dem for 1.500 stykker legetøj, viser vi dem de 200, vi ved, de kunne have en interesse i. På den måde er vi relevante og spilder ikke kundens tid.

Hvilke konkrete resultater har I opnået med jeres data?

– Vi har større succesrate med at få nye kunder ind i porteføljen. Et konkret resultat er, at vi er i vækst, efter vi har taget data i brug. Når vi tidligere henvendte os til en kunde – ny eller eksisterende – var det på mavefornemmelsen. I dag er vi datadrevet, hvilket vil sige fakta-drevet. Vi har overblik over, hvem der er vores bedste kunder, og hvor vi bedst bruger vores tid og ressourcer. Og så har vi faktisk en masse kunder, der selv efterspørger vores dataudtræk, så de selv kan blive klogere på deres egne købsmønstre.

Hvordan vil I arbejde med data fremover?

– Vi har især fokus på udveksling af data med kunderne. Vi arbejder faktisk allerede i den retning med vores kunder, så de nu i virkeligheden sidder på vores økonomisystem. For eksempel forstået på den måde, at hvis kunden driver en webshop, så kan det godt være, at vedkommende vil fremvise 1.000 stykker legetøj. Men de vil ikke have 1.000 stykker legetøj liggende på et lager. Ved at give dem adgang til vores system, kan de fremvise 1.000 stykker legetøj, men i realiteten blot have 100 liggende fysisk på lageret. 

Brug kundedata

Du kan komme i gang med at udnytte dine virksomheds egne kundedata- og viden til at skabe vækst gennem værktøjer, events og virksomhedsforløb i vores projekt: Datadreven kundeindsigt. Tilmeld dig nyhedsbrevet lige her eller nederst på denne side, så får du tilsendt seneste nyt fra projektet løbende.

Kom i gang med at bruge kundedata

Udfyld nedenstående felter, og tilmeld dig vores nyhedsbrev, så får du tilsendt seneste nyt om events og downloads løbende, så du kan komme i gang med at udnytte dine kundedata til vækst.

Nyheder

Hold dig opdateret om seneste nyt i projektet, så du kan komme i gang med at udnytte din virksomheds egne kundedata- og viden.

Events

Få kompetencer til, at udnytte din virksomheds egne kundedata- og viden via vores webinarer, seminarer og konferencer.

Downloads

Få unik viden gennem vores analyser og værktøjer til, at udnytte potentialet for brugen af kundedata i din virksomhed.