Tid eller mangel på samme. Den er – skåret ind til benet – hovedårsagen til, at FlowCon ikke for alvor har kastet sig over alle de data, der ligger og venter, siger Chief Commercial Officer Christina Cohr.
Af Kasper Hornbeck
Til forhandlere verden over sælger og producerer FlowCon ventiler til køle- og varmeregulering-systemer. Den danske virksomhed har hovedsæde i Slagelse, men på verdensplan er de godt og vel 200 medarbejdere fordelt på kontorer i blandt andet Kina, Rusland og USA.
Der er altså tale om en forretning med blus under kedlerne. Alligevel har virksomheden ikke for alvor kastet sig over den store mængde af data, de ligger inde med. Og det er der en ret så simpel forklaring på.
Det fortæller Christina Cohr, Chief Commercial Officer i FlowCon International.
I har ikke for alvor kastet jer over brugen af data – hvorfor?
– Tid. Det er så simpelt som det. De seneste par år har ressourcerne været brugt på at få os op i gear rent digitalt. Vi har bygget en ny hjemmeside op, en app og introduceret et energi-beregningsværktøj til vores kunder – forhandlerne. Dem har vi også indført i et nyt digitalt værktøj, som gør dem stærkere i at udvælge de rigtige varer til deres kunder, der primært er entreprenører. Alt sammen områder, der ligesom data skal understøtte et salg. Vi har bare ikke fået al data sat i spil endnu.
Hvilken data ligger I inde med, der kunne hjælpe jer?
– Vores nye hjemmeside eksempelvis. Her handler det om konkret at få tid til at analysere SEO data. Og så skal vi tappe mere ind i den data, vi får gennem vores tilstedeværelse på LinkedIn. Men det er egentlig bare et spørgsmål om tid, før vi får sat os ned og analyseret tallene. Og det bliver i indeværende kalenderår. Det er der ingen tvivl om.
Hvad håber du, at bedre brug af data kan gøre for FlowCon?
– Jeg kunne godt tænke mig at få mere viden om, hvor folk kommer fra, når de kommer ind på vores hjemmeside. Er det Google, LinkedIn eller noget tredje? Og hvem er de? For er det for eksempel en rådgiver, som er inde og kigge, skal vedkommende håndteres anderledes end entreprenøren, fordi deres behov er forskelligt. Så en mere dybdegående information om, hvem der opsøger os, så vi kan blive skarpere i forhold til annoncekroner og den rette kommunikation til den givne målgruppe.
Så data skal i høj grad hjælpe jer med at kommunikere til de rette målgrupper?
– Ja. Vi er generelt gode kommunikatører, men med data kunne vi blive mere målrettede. Det gælder ikke kun digitalt. Vi er fra tid til anden også med ude på salgspitch-møder, og der kan vores præsentation måske blive en tak for generisk. Data kunne hjælpe os med at være mere specifikke i forhold til den enkelte kunde. Skal vedkommende eksempelvis træffe et valg, eller skal kunden have bekræftet, at de har truffet det rette valg? Det er blandt andet mit ønske, at dataen kan hjælpe os med at blive stærkere her, siger Christina Cohr.
Brug kundedata
Du kan komme i gang med at udnytte dine virksomheds egne kundedata- og viden til at skabe vækst gennem værktøjer, events og virksomhedsforløb i vores projekt: Datadreven kundeindsigt. Tilmeld dig nyhedsbrevet lige her eller nederst på denne side, så får du tilsendt seneste nyt fra projektet løbende.