Visualisering af kundedata skaber værdi for din forretning
At drive forretning i en digitaliseret verden har et kæmpe potentielle, men er også udfordrende. Vi oplever i dag at virksomheder kan opnå viden om deres kunder, som aldrig før. Men, hvordan skal virksomhederne navigere i deres kundedata?
Stort set alle digitale interaktioner og relationer efterlader dataspor. Det gør det muligt for virksomheder at få adgang til store mængder af relevant data om deres kunder. Datamængden er så stor, at den største udfordring ofte vil være at strukturere og bruge den aktivt i hverdagen.
En undersøgelse af 509 danske virksomheder udarbejdet som en del af projektet Brug Kundedata i samarbejde med analyseinstituttet Wilke viser, at mange SMV’er har svært ved at navigere i, hvordan de bedst anvender deres data, og skaber sammenhæng i den. Virksomhederne har adgang til data, men er mindre gode til, at få den til at skabe værdi i hverdagen.
Et af de bedste midler til at opnå gode resultater med kundedata er at visualisere den i dashboards, der kan guide medarbejdere i deres hverdag. Den danske smykkeproducent og verdensomspændende distributør, Trollbeads, har skabt stor værdi for deres medarbejdere ved at visualisere deres kundedata.
Robin Aagaard, administrerende direktør i Trollbeads, fortæller, at de har skabt en unik værdi for virksomhedens medarbejder, ved at benytte visuel data i hverdagen. Visualisering af data har ifølge Robin Aagaard været en afgørende faktor, der har bidraget til at styrke deres medarbejdere i at tage forretningsbeslutninger og til at samarbejde med forretningspartnere.
Robin Aagaards råd til virksomheder, der er klar til at give sig i kast med visuel kundedata er at beslutte hvilken data, der er relevant.
Data skal kunne bruges i hverdagen og af alle virksomhedens medarbejdere, derfor skal den simplificeres for at kunne skabe mest værdi i hverdagenAdm. direktør Robin Aagaard, Trollbeads